Pastorns ord


GUD BRYR SIG

PS 31:23 Ty väl sade jag i min ångest: "Jag är bortdriven från dina ögon". Ändå hörde du mina böners ljud, när jag ropade till dig.

Här ser vi en inblick i Davids hjärta, vi får höra hans ångest och böners suckar. Han upplever nöd och ångest för det som inte är behagligt för Gud. Jag är bortdriven från Gud, säger han. Ibland känns det som Gud inte bryr sig om vår situation, när vi har syndat eller gjort något vi inte borde gjort. Men David vet något mer, han vet att Gud bryr sig om oss och vill hjälpa människan i alla situationer, därför att Gud är en kärleksfull Gud. Han som gav sin ende son för att du och jag ska få frid och evigt liv. Jesus som dog för oss tog alla våra svagheter på sig för att du och jag ska få komma nära Gud. Gud hör oss för Jesu skull.

Jes. 43:25 Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser, för min egen skull, och dina synder kommer jag inte mera ihåg.

Många människor har svårt att tro att Gud kan förlåta våra synder, men det står ”utplånar våra överträdelser för sin egen skull". När vi går i bön till honom, bekänner våra synder eller vår situation, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss vår skuld och räddar oss ur den situation vi har kommit i. Evangeliet förkunnar för oss att han vill rädda varje människa. Hur svårt det än ser ut i våra liv så finns det en Gud som älskar oss och vill gott för oss, ibland är det svårt att se den utsträckta handen som vill dra oss upp ur fördärvets grop. Det finns så mycket som vill förstöra i våra liv, men det finns en som vunnit fullständig seger för oss. När vi gör som David, går i bön till honom när vi blivit sårade eller bördorna blir tunga, då lyfter han av dem.

Lyft blicken och se att han är där för att hjälpa dig i alla omständigheter i ditt liv.